JĘZYK:



MASZ PYTANIE LUB CHCESZ ZŁOŻYĆ ZAMÓWIENIE?
ZADZWOŃ +48 (62) 747 17 37


  • Arkusz drukowy – jest to wielkość papieru potrzebna w procesie produkcji do poprawnego wykonania zlecenia. Na ark.drukowym znajdują się zarówno elemety związane ze zleceniem od klienta jak i wszelkie elementy technologicze potrzebne do poprawnego wykonania pracy tj. pasery, znaczniki cięcia, kostki kalibracyjne czy miejsce na chwyt.

  • Bigowanie (przegniatanie) - proces introligatorski polegający na odciskaniu (wgniataniu) rowków w materiale, np papierze lub kartonie w celu ułatwienia jego złamywania (składane opakowania kartonowe, okładki książek w oprawie klejonej itp.) lub w celu dekoracyjnym. Bigowania można dokonywać za pomocą: - big zamocowanych w wykrojnikach, a te z kolei umieszczane są w maszynach - taśm nagniatających montowanych na cylindrach dociskowych maszyn offsetowych - ręcznie za pomocą kostek introligatorskich. Bigowanie można uznać za szczególny rodzaj tłoczenia. Na odciśnięty rowek mówi się biga lub bardziej po polsku - przegniecenie.

  • Falcowanie, złamywanie - jedno- lub wielokrotne składanie arkusza papieru, czystego lub zadrukowanego, na pół (najczęściej) lub w dowolnych innych proporcjach, na różne sposoby (w różnych kierunkach), w celu osiągnięcia docelowego formatu i liczby stron składki. Np. trzykrotne złożenie na pół arkusza daje składkę szesnastostronicową. Każde miejsce zaginania arkusza to falc (złam) i po złożeniu tworzy nową krawędź.

    Foliowanie - proces introligatorski polegający na pokrywaniu arkuszy drukowych folią matową lub błyszczącą na zimno lub na gorąco, w celu uszlachetnienia druku lub zabezpieczania go przed wilgocią. Najczęściej stosowaną u nas metodą jest metoda wtapiania folii w wierzchnią warstwę druku (czyli foliowanie na gorąco. O metodzie kładzenia folii decyduje technolog lub szef produkcji. Sposób kładzenia nie wpływa ani na cenę ani na wizualny efekt końcowy.

    FORMAT ARKUSZA – standardowe rozmiary arkusza papieru stosowane powszechnie w drukarniach i rysunku technicznym. Podstawowe formaty:
    A1 (594x841mm), A2 (420x594mm), A3 (297x420mm), A4 (210x297mm), A5 (148x210mm), A6 (105x148mm), A7 (74x105mm) B1 ( 700x1000mm), B2 (500x700mm), B3 (350x500mm), B4 (250x350mm), B5 (175x250mm), B6 (125x175mm), B7 (87x125mm), DL (99x210mm) Ostateczne formaty produktów dla formatów A nie ulegają zmianie, natomiast format B stosowany w poligrafii to: B1 (680x980 mm), B2 (680x480 mm), B3 (480x340 mm)

  • Listwowanie - proces introligatorski polegający na oprawie plakatów w metalowe listewy w celu ich usztywnienia. Listwy metalowe mogą być w kolorze blachy lub malowane z otworem lub zawieszką do powieszenia na ścianie.

  • Nacinanie - proces introligatorski polegający na przecinaniu jednej warstwy papieru samoprzylepnego w celu łatwiejszego rozdzielenia warstw. Nacinanie można robić od góry lub od spodu. Zależy to od potrzeb lub upodobań klienta i musi być sprecyzowane podczas przyjęcia zlecenia. Nacinanie od spodu stosuje się najczęściej, gdy do klienta trafia pojedyncza etykieta. Jeżeli klient chce więcej etykiet na jednym arkuszu to robi się nacięcia od góry.

  • Obkrawanie (narożniki) – proces introligatorski polegający na zaokrąglaniu narożników użytków (produktów gotowych – najczęściej etykiet)

    Oprawa broszurowa – rodzaj oprawy polegający na łączeniu stron (min. 8) za pomocą metalowych zszywek (zwykłe lub euro – z oczkiem). Stosowany najczęściej do broszur, instrukcji i katalogów. Ograniczony jest ilością stron (wielokrotność 4’ech) i objętością do ok. 64.

    Oprawa miękka – zwana też oprawą klejoną. Rzeczą charakterystyczną jest płaski grzbiet. W oprawie można wykorzystać pojedyncze kartki czyli już 2 strony. Objętość jest ograniczona tylko możliwościami maszyny – standardowe oprawy wykonuje się w grubościach grzebietu od 5 do ok 45 mm, co w zależności od materiału wnętrza daje odpowiednio od 24 – przeszlo 500 stron. Najczęściej stosowana w książkach.

    Oprawa szyto-klejona – jest to oprawa łącząca 2 metody: bardzo trwałą oprawę szytą z bardzo uniwersalną oprawą klejoną. Do szycia stosuje się zamiast drutu nici, które są potem zatapiane w kleju. Oprawę szyto-klejoną charakteryzuje się miękką okładką, a stosuje się ją do prac, które mają być często używane np. katalogi produktów. Oprawa szyto-klejona jest tańszą odmianą oprawy twardej.

    Oprawa twarda – bardzo wytrzymała oprawa stosowana w celu nadania pracy eleganckiego wyglądu. Różni się od poprzedniej okładką, która jest wykonana na twardo. Jest najdroższym ale i najładniejszym sposobem oprawy. Stosowana głównie do książek i ekskluzywnych kalendarzy.

  • Perforacja - proces introligatorski polegający na nacinaniu papieru w celu późniejszego łatwiejszego przedarcia. Stosowany najczęściej w druczkach dowodów wpłaty np. za śmieci, wodę itp.

    Personalizacja - proces introligatorski polegający na wpisywaniu indywidualnych danych typu adres czy kod kreskowy na poszczególnych użytkach. Dane te zazwyczaj są inne dla poszczególnych użytków.

    Plano (od łac. in plano ) – to arkusz papieru nie mający złamów, który tworzy jedną kartę i dwie stronice. Potocznie przyrównywany do arkusza drukowego (oddawany do klienta bez jakiejkolwiek obróbki introligatorskiej)

    POS (ang. point of sale) właściwie: POSM (ang. point of sales materials) - materiały wspierające sprzedaż; sformułowanie to odnosi się do różnych rodzajów nośników reklamy typu BTL. W polskiej terminologii marketingowej przyjęło stosować się nazwę POS, jednak polskie wiodące firmy dla określenia produktów wspierających sprzedaż używają terminu POSM. W USA oraz Rosji używa się również określenia POP (Point-of-Purchase). Materiały te dzielą się na trwałe i miękkie. Przez miękkie określa się głównie wszelkie tanie rozwiązania bazujące na papierze, kartonie, twarde to kasetony, regały - wszystkie te które są wykonane z plastiku, metalu itp.
    Do POS (POSM/ POP) zaliczamy: counter card (stojaki na ulotki), wobbler (reklama ruchoma przytwierdzana do półki), naklejki, hanger (wiszące materiały z logo produktu), makiety powiększonego produktu, bloczki z ulotkami, broszury o produkcie, stands (reklamy stojące), lightbox (reklama podświetlana), shelfliner (zadrukowany pasek umieszczany na krawędzi półki, zawierający logo produktu, hasło), topper (element reklamowy, umieszczany nad stojakiem reklamowym – displayem ekspozytorem

    Przepychanie - proces introligatorski polegający na wykrawaniu kształtów. Bardzo podobny do sztancowania. Charakteryzuje się brakiem zamków. Stosowany przy wymagających etykietach i bardzo dużych nakładach z uwagi na bardzo wysoki koszt przyrządu (wykrojnika).

  • Spirala – sposób oprawy polegający na zakładaniu metalowych „obręczy” na grzbiecie

    Sztancowanie - proces introligatorski polegający na wykrawaniu z płasiego wykrojnika różnych kształtów. Konieczne jest stosowanie zamków.
  • Tłoczenie - proces introligatorski polegający na wyciskaniu w papierze różnych kształtów typu logo firmy. Rozróżniamy kilka sposobów tłoczenia: na sucho wklęsłe lub wypukłe uzyskiwanie kształtu na płaskiej powierzchni (stosowane na papierach powyżej 300 g/m2); na gorąco (hot stamping) płaskie lub wypukłe nanoszenie folii metalicznych na arkusz, stosowane najczęście w etykietach od alkoholi

  • UV - proces introligatorski polegający na uszlachetnianiu druków. Stosuje się głównie lakiery błyszczące (dodatkowo można perliste) po całości lub wybiórczo w celu nadania ekskluzywnego wyglądu (przy stosowaniu po całości podobny efekt jak folia błysk), większego uodpornienia na słońce (płowienie), podkreślenia istotnych wiadomości, zabezpieczenia przed kopiowaniem. Przy większych nakładach jest tańsze od folii.

    Użytek – pojedynczy produkt gotowy rozmieszczany na arkuszu drukowym
  • Wiercenie - proces introligatorski polegający na robieniu otworów w całych blokach papieru, np. pod segregator

    Wymiarowanie - podajemy wymiary w mm najpierw podstawę, później wysokość

  • Zbieranie - proces introligatorski polegający na kompletowaniu kart głównie pod późniejszą oprawę